Het coronavirus heeft in ons land – net als in de rest van de wereld – een enorme impact. We moeten ons houden aan allerlei maatregelen, we werken veel vanuit huis en de economie krijgt enorme klappen.
Covid-19 heeft ook zijn uitwerking op de banenmarkt. In juni is het aantal werklozen met 74 duizend toegenomen en is momenteel 4,3% van de beroepsbevolking werkloos, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit betekent dat er veel werkzoekenden zijn en relatief weinig openstaande vacatures. Hoe houd je als recruiter nu contact met alle kandidaten? En hoe kun je snel en efficiënt geschikte kandidaten selecteren uit die menigte? In deze blog lichten we dit toe.
Hoe houd je contact met kandidaten?
Het is voor recruiters een grote uitdaging om tijdens de huidige corona-crisis contact te onderhouden met kandidaten. Ondank hun ATS systemen met uitgebreide functionaliteiten moeten zij nu out-of-the-box denken. Met name het voeren van kennismakings- en sollicitatiegesprekken is lastig. Kandidaten kunnen nu niet meer even langskomen voor een kop koffie. Gelukkig bestaat er vandaag de dag zoiets als videobellen. En naast de sollicitatiegesprekken zelf is het onderhouden van contact met kandidaten door recruiters van groot belang.
Sollicitatiegesprekken voeren via videobellen
Videobellen ken je vast. Het wordt ook wel Skypen, beeldbellen, Facetimen of een Video-call genoemd. Het idee is simpel, je spreekt elkaar via een mobiele telefoon, tablet of laptop, waarbij jij de ander kunt zien. Dit komt dichtbij het voeren van een fysiek gesprek. Voor recruiters is dit een ideale manier om, ondanks alle geldende maatregelen, toch een kennismakings- of sollicitatiegesprek te voeren. Je weet hoe een kandidaat eruit ziet, kunt in het gesprek beter aflezen hoe iemand reageert, of iemand geïnteresseerd overkomt, et cetera.
Ondanks dat videobellen in veel opzichten dichtbij een ‘normaal’ sollicitatiegesprek komt, zijn er ook nadelen. Je kunt elkaars gezichtsuitdrukking natuurlijk wel zien, maar een groot stuk van de non-verbale communicatie is niet zichtbaar. Het schetsen van een beeld van kandidaten is voor recruiters dan een grote uitdaging in de huidige coronacrisis.
Hoe kun je videobellen?
Videobellen is mogelijk met verschillende apparaten. De meest gebruikte apparaten zijn een mobiele telefoon, een tablet en de laptop. Op deze apparaten zit vaak een ingebouwde camera, waarmee je zichtbaar bent voor de persoon waarmee je videobelt.
Er zijn verschillende applicaties en programma’s waarmee je kunt videobellen. Een van de bekendste is waarschijnlijk Skype. Skype is zowel voor mobiele apparaten als laptops en computers goed te gebruiken. Het is ook mogelijk om via WhatsApp te videobellen. Whatsapp is een veelgebruikt communicatieprogramma om berichten te versturen met mobiele telefoons. Je kunt er dus ook mee videobellen, dit werkt het beste op mobiele apparaten. Op de apparaten van Apple kun je Facetimen. Een nadeel hiervan is wel dat dit enkel tussen Apple apparaten kan. Heeft de kandidaat een ander toestel? Dan is Facetime helaas geen optie.
De laatste optie die we benoemen is Google HangOuts. Dit is de videobel-dienst van Google en werkt alleen met een Google Account. Het voordeel van Google Hangouts voor Recruiters is dat ze een link kunnen delen of zelfs meesturen in de agenda uitnodiging die ze versturen naar de kandidaat.
Duidelijke communicatie is noodzakelijk
De corona-crisis zorgt ervoor dat de communicatie deze kanalen nóg duidelijker moet zijn. Niet alleen is het nu belangrijk om af te spreken wanneer je gesprekken voert en welke informatie je nodig hebt van de kandidaat. Voor het voeren van videogesprekken is het belangrijk om ook duidelijk te communiceren welke videodienst je gaat gebruiken. Voer je het gesprek bijvoorbeeld via Skype, WhatsApp, HangOuts of Facetime. De kandidaat kan er dan voor zorgen dat hij de benodigde videodienst geïnstalleerd heeft. Ook is het belangrijk om aan te geven dat de kandidaat zorgt voor stabiel internet. Niks is zo vervelend als een haperend videogesprek en korrelig beeld. Dit wekt irritatie op bij jezelf en bij de kandidaat en bovendien wordt het beoordelen van een kandidaat hierdoor nog moeilijker.
Contact onderhouden buiten de sollicitatiegesprekken om
Buiten het voeren van de kennismakings- en sollicitatiegesprekken om is goede communicatie door recruiters met de kandidaten van groot belang. Contact via de e-mail en telefonisch contact blijven hierin de belangrijkste kanalen. Maar tegenwoordig zijn kanalen als WhatsApp en Sociale Media ook goed te gebruiken om te communiceren. Via deze kanalen kun je kandidaten eenvoudig korte vragen stellen, waarop je bijvoorbeeld snel antwoord nodig hebt om verder te kunnen met je werkzaamheden.
Spreek af via welke kanalen je communiceert
Je moet in deze tijd duidelijk communiceren over de kanalen die je gebruikt om met de kandidaten in contact te blijven. Als je een kandidaat vragen gaat stellen via allerlei kanalen, zoals WhatsApp, Sociale Media en per mail, dan kan het zijn dat er berichten over het hoofd worden gezien. En andersom werkt het natuurlijk ook zo. Als jij al recruiter via verschillende kanalen meerdere vragen stelt, is de kans groot dat de kandidaat het overzicht kwijt is. Communiceer daarom duidelijk via welke kanalen je als recruiter bereikbaar bent en via welke kanalen de kandidaat berichten van je kan verwachten.
Integraties in CRM-systemen om contact te onderhouden
Geavanceerde recruitment software of CRM-systemen voor de uitzendbranche zijn voorzien van geïntegreerde communicatiekanalen. Dit maakt het voor de recruiters makkelijker en overzichtelijker om het contact met de kandidaten te onderhouden. Ze kunnen hun werkzaamheden dan uitvoeren vanuit één centraal systeem.
Communicatiekanalen die je tegenwoordig geïntegreerd terugvindt in ATS systemen (Applicant Tracking Systems) zijn bijvoorbeeld de mail, sociale media en WhatsApp. Het is hierdoor voor de recruiter makkelijk om berichten te versturen en communicatiekanalen te managen. Per kandidaat is in een oogopslag alle communicatie inzichtelijk. Maar ook het versturen van gepersonaliseerde berichten naar grotere groepen kan snel en efficiënt worden gedaan. Goede uitzendsoftware, werving en selectie software of detachering software is in de huidige corona crisis onmisbaar.