Big data gebruiken om recruitment te verbeteren

Het huidige recruitment systeem biedt veel mogelijkheden. Denk aan het ATS, cv parsing en een koppeling met LinkedIn. Dit betekent dat veel data voor handen ligt. Allemaal data waarmee jij sneller kandidaten vindt voor de opdrachtgever.

Al deze data wordt ook wel Big Data genoemd. Big data kun je zeker inzetten om jouw recruitmentproces te verbeteren en de werving en selectie van kandidaten zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Want veel data betekent ook dat je kunt starten met analyseren. Onderzoek jouw systeem eens goed.

Immers, elk recruitment team is uniek en de data kan je ook veel vertellen over de werking van het team en zelfs op het niveau van één recruiter! Dit is ontzettend interessant want met de uitkomsten van deze analyse kun je het recruitment proces verbeteren en naar een hoog niveau trekken. Maar hoe doe je dat? Volg het stappenplan hieronder en jij ontdekt waardevolle informatie.

 

Verzamelen en analyseren

Analyseren start bij verzamelen. Bekijk eerst welke data je allemaal verzameld. Kijk niet alleen naar je recruitment systeem, maar ook de andere producten die je eventueel gebruikt. Zo krijg je een compleet overzicht van wat je allemaal verzamelt en via welk kanaal.

Deel je data met je collega’s en met je opdrachtgevers? Dan is het goed om te vragen hoe zij deze data gebruiken. Ga het gesprek aan! Priorteer aan de hand van alle informatie welke data daadwerkelijk belangrijk is. En vraag zeker of er ook nog informatie mist.

 

Verbanden zoeken

Nu je weet welke data je hebt en hoe deze wordt gebruikt, is het tijd om te zoeken naar verbanden. Dit gaat om een vraag die verder gaat dan je eerste observatie. Denk bijvoorbeeld aan alle data over je kandidaten en stel vragen zoals:

  • Heb je daar geschikte kandidaten uit gevonden?
  • Zijn deze kandidaten ook geplaatst?
  •  Waren de opdrachtgevers tevreden over deze kandidaten?

Achter al deze vragen kun je weer een vervolgvraag stellen. En kijken welke recruiters in contact zijn geweest met de kandidaat, maar ook welk contact er precies is geweest. Zo kun je allerlei verbanden vinden binnen de data.

 

Van verband naar actie

De verbanden die je ziet, leiden uiteindelijk tot actie. Zie je een verband waarbij kandidaten bijvoorbeeld niet worden geplaatst, doordat ze vastlopen in het systeem door een tekort aan communicatie. Dan stel je dus een actiepunt op om dit te voorkomen in de toekomst.

Ga actief op zoek naar wat je kunt doen voor kandidaten die buiten de boot vallen en opdrachtgevers die niet tevreden zijn. Zo gebruik je alle data om efficiënt en winstgevend te werken.

Comments are closed.