De onderwerpregel van e-mails wordt zwaar onderschat. Eeuwig zonde! Want bedenk zelf maar eens hoeveel e-mails je wel niet op een dag ontvangt. Veel inderdaad. En open je ze allemaal? Waarschijnlijk niet. Je screent op basis van de onderwerpen of het interessant genoeg is om de mail te openen. Een goede onderwerpregel van jouw recruitment e-mail is dan ook bepalend of je kandidaat hem leest of niet. In deze blog geven we je tips voor een in het oog springende onderwerpregel voor je recruitment e-mails.
Onderwerpregel moet de lading van je e-mail dekken
Het eerste wat belangrijk is aan een onderwerpregel van recruitment e-mails is dat de inhoud van de e-mail ermee wordt gedekt. Zoals aangegeven screenen veel mensen hun inbox op basis van de e-mail onderwerpen. Door in de onderwerpregel van je e-mail al globaal duidelijk te maken waarover de mail gaat, is de kans groter dat de kandidaat hem opent. We geven toe, het is lastig om in één regel duidelijk aan te geven waar de mail over gaat. Enige creativiteit wordt dan ook van je verwacht.
Een pakkend en uitnodigend onderwerp
Een onderwerpregel moet de kandidaat triggeren om de mail te openen. Hij moet daarom pakkend zijn en de kandidaat uitnodigen. Bedenk namelijk dat je nog altijd slechts één van de vele e-mails bent in een waarschijnlijk overvolle inbox. Je moet daarom zorgen dat je opvalt in deze menigte. Afhankelijk van het doel van je e-mail zijn er verschillende mogelijkheden om een pakkende en uitnodigende onderwerpregel te schrijven. We stippen er een paar aan:
Een vraag in de onderwerpregel
Je bent hem vast een tegengekomen, een e-mail onderwerp waarin je gelijk een vraag gesteld wordt. Het is misschien wat doorzichtig, maar wel effectief. Stel alleen wel een goede vraag aan je kandidaat. Wil je de kandidaat bijvoorbeeld uitnodigen voor een kennismaking? Stel dan in het onderwerp gewoon is de vraag: “Kop koffie doen?”. Stuur je de mail naar een grotere groep kandidaten? Ook dan zijn vragen in het onderwerp geschikt. Denk bijvoorbeeld aan:
- “Staat jouw droombaan hiertussen?”
- of “Heb je deze vacatures al gezien?”
Nogmaals, wellicht enigszins cliché, maar vragen in de onderwerpregel werken wel om de open rate van e-mails te verbeteren.
‘Hoe…’ in het onderwerp
Een andere methode om een e-mail te laten opvallen in een mailbox is door het onderwerp te beginnen met “Hoe…”. Stel je wilt een groep kandidaten per e-mail voorzien van tips over het voeren van sollicitatiegesprekken of het schrijven van sollicitatiebrieven. Dan zou een pakkende en uitnodigend e-mail onderwerp kunnen zijn:
- “Hoe je een succesvol sollicitatiegesprek voert”
- “Hoe je jouw sollicitatiebrief laat opvallen”
Doe een aankondiging in het onderwerp
De laatste mogelijkheid die we behandelen om op te vallen tussen e-mails is het doen van een aankondiging in het onderwerp. Zijn er bijvoorbeeld veel nieuwe vacatures beschikbaar in een bepaalde branche en wil je dit aan relevante kandidaten laten weten? Stuur ze een e-mail waarin je in het onderwerp een aankondiging doet. Dan krijg je bijvoorbeeld: “Veel nieuwe marketing vacatures” of “Wij zoeken Finance professionals”. Ook het beginnen van e-mail onderwerpen met termen als “Nieuw:” of “Update:” en het gebruik van getallen werken goed bij een onderwerpregel met een aankondiging:
- “Update: 10 Nieuwe Marketing Vacatures”
- “Nieuw: Nu ook vacatures in de Zorg“
Gepersonaliseerde e-mails en onderwerpen
Als je de mogelijkheid hebt om een e-mail en het onderwerp ervan te personaliseren, doe dit dan vooral! Het zorgt voor betrokkenheid. Je zult op straat immers ook sneller reageren wanneer iemand jouw naam roept dan wanneer er iemand enkel “Hé” roept. Met een e-mail werkt het niet anders. Als de kandidaat zijn naam ziet staat in het onderwerp, dan is de kan groot dat jouw e-mail opvalt en dat hij hem opent. In geavanceerde uitzendsoftware en ATS Systemen is het mogelijk om gepersonaliseerde e-mails te versturen. Maak hier dan ook zoveel mogelijk gebruik van.
En om helemaal op te vallen in de mailbox van jouw kandidaat raden wij je aan om gepersonaliseerde e-mails te combineren met de eerder genoemde tips. Dan krijg je bijvoorbeeld:
- Kop koffie doen, Frans?
- Staat jouw droombaan hiertussen, Frans?
- Frans, heb je deze vacatures al gezien?
- Frans, wij zoeken Finance Professionals!